Spelregler
Nocker |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nocker spelas på 3
sätt: Passa, Paskop, Skopa |
|
|
|
|
Komb =
när man i en tävling spelar 2 sätt och adderar poängen |
|
|
|
man är 2 spelare i laget,
enbart ett lag spelar åt gången |
|
|
|
|
|
varje lag spelar 2
halvlekar med vardera 3 bollar |
|
|
|
efter 10 poäng följer slutspel med extra bollar som
pågår till första missen |
|
|
|
extra boll spelas på
sättet Skopa och ger som lyckad 0,1 poäng |
|
|
|
laget som gör högst poäng
vinner tävlingen |
|
|
|
|
|
|
|
1 Passa |
|
|
|
|
|
|
|
1:an ska med lyftaren
lyfta bollen till 2:an |
|
|
|
som ska passa bollen med slagträt till sin
andra hand 1
poäng |
1 poäng |
|
|
|
sen med valfri hand rullar den fångade
bollen in i hagen |
1 poäng |
|
|
|
|
|
på hårt underlag ersätts
hagen av att man rullar bollen över målet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Paskop |
|
|
|
|
|
|
|
1:an ska med lyftaren
lyfta bollen till 2:an |
|
|
|
som
ska passa bollen med slagträt till
skopan 1
poäng |
1 poäng |
|
|
|
|
|
|
|
|
sen
hysta bollen till andra handen |
1 poäng |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Skopa |
|
|
|
|
|
|
|
|
1:an ska med lyftaren
lyfta bollen till 2:an |
|
|
|
|
som ska fånga bollen
direkt i skopan |
|
1 poäng |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sen
hysta bollen till andra handen |
1 poäng |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
övriga
regler: |
|
|
|
|
man
ska hålla i lyftaren och skopan i röda handtagen med en hand |
Passa |
passa handen |
1 poäng |
|
passningen
liksom hysten till egen hand ska ha en höjd på ca 1/2 meter |
rulla in i hagen |
1 poäng |
|
hagen
är 60 cm djup utan bredd, 4 meter mellan mittlinjerna |
|
|
|
|
målet
är placerat vid mittlinjen |
|
Paskop |
passa till skopan |
1 poäng |
|
på
en och samma dag kan världsrekordet höjas max 0,1 poäng |
|
hysta handen |
1 poäng |
|
|
|
|
|
|
|
Skopa |
direkt i skopan |
1 poäng |
|
|
|
hysta handen |
1 poäng |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|